سرگرمیفیلم و سریال

بهترین فیلم های علمی تخیلی جهان

معرفی برترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ

برای آشنایی با بهترین فیلم های علمی تخیلی جهان در این مقاله همراه ما باشید. برترین و خاطه انگیزترین فیلم های علمی و تخیلی دنیا را در این مقاله از مجله ویکی ببینید.

ژانر علمی تخیلی مخصوصا در بین نسل امروزی طرفداران بسیار زیادی دارد. با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به سینما فیلم های علمی و تخلی جایگاه ویژه ای دربین علاقه مندان به سینما پیدا کرده اند اما هنوز برخی از فیلم های علمی و تخیلی قدیمی جایگاه خود را دارند.

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ

در ادامه با معرفی بهترین فیلم های علمی تخیلی دنیا همراه ما باشید.

ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey)

فیلم های علمی تخیلی ژنتیکی

سال ساخت: 1968

امتیاز ای ام دی بی: 8.3

کارگردان: استنلی کوبریک

بازیگران: کی یر دولی، ویلیام سیلوستر، گری لاک وود و …

همانطور که بشریت برای سفر به ماه برنامه ریزی می کرد، استنلی کوبریک چیزی کمتر از وضعیت انسان را در فاصله 139 دقیقه در سال 2001: یک ادیسه فضایی نشان داد. روایت ترسناک او که اغلب بدون دیالوگ بود از ابتدای تاریخ بشر آغاز شد، زیرا بیگانگان نادیده قبیله ای از میمون های بدجنس را به چیزی جدید تبدیل کردند. سه میلیون سال بعد، زمانی که همان موجودات بیگانه حضور خود را اعلام کردند، میمون‌ها همچنان بر روح ما تسلط داشتند.

سوال اصلی فیلم کمتر در مورد خود بیگانگان است تا اینکه آیا ما توانایی در آغوش گرفتن فرشتگان بهتر خود را داریم یا خیر. کوبریک به زیبایی یک داستان خیالی را به یک فیلم علمی تخیلی فوق العاده تبدیل کرد. در میان همه اینها، تصاویر خیره کننده مخاطبان خود را مجذوب خود کرده و این فیلم را حقیقتا به بهترین فیلم علمی تخیلی جهان تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ۲۰۲۴

بازگشت به آینده (back to the future)

فیلم های علمی تخیلی آینده

  • سال ساخت: 1685
  • امتیاز ای ام دی بی: 8.5
  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • بازیگران: مایکل جی فاکس، کریستوفر لوید، توماس ویلسون، جیمز تولکان

بازگشت به آینده به عنوان یک شگفتی است که در لیست بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ رتبه بالایی دارد. این فیلم  و دو دنباله آن مطمئناً به عنوان فیلم های کلاسیک دهه 80 شناخته می شوند اما عموماً جلوتر از زمان خود هستند. از قضا، زمان به خودی خود اقبال آنها را تثبیت کرده است. چهار دهه بعد، آنها  هنور محبوبیت جهانی دارند.

حس خوب کمدی فیلم اول -و جفت شدن دینامیت روی صفحه مایکل جی فاکس و کریستوفر لوید به راحتی تکرار می‌شوند. همچنین یکی از اولین فیلم هایی است که مفاهیمی مانند جهان های جایگزین و پارادوکس های سفر در زمان را به مخاطبان اصلی معرفی می کند. به هر حال، این موضوع این فیلم علمی تخیلی هیجانی را تبدیل به مرجعی برای فرهنگ پاپ برای یکی از مهمترین مفاهیم در این ژانر کرده است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ۲۰۲۳

بلید رانر (Blade Runner)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ

  • سال ساخت: 1982
  • امتیاز ای ام دی بی: 8.1
  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: هریسون فورد، روتخر هاور، شان یانگ

بلید رانر در تابستان 1982 زمانی که هر فیلم علمی تخیلی بدون نام E.T. قرار بود صعود سختی داشته باشد منتقدان در ابتدا از جلوه های بصری شگفت زده شدند، اما از داستان متاثر نشدند: یک انتقاد رایج از این ژانر که اغلب در تمام زمان نتیجه معکوس می دهد. دیدگاه ریدلی اسکات، پتانسیل متروپلیس را در لس آنجلس آینده که شبیه فیلم نوآر دهه 1940 است، خوب می کند.

ریدلی اسکات فلسفه ای هولناک را با گمانه زنی های علمی جذاب ترکیب کرد. در حالی که نسخه 2019 آن ممکن است آمده و رفته باشد، چشم انداز آن به تعریف داستان علمی تخیلی برای دهه های آینده ادامه خواهد داد. این فیلم با امتیاز عالی 8.1 نیز از بهترین فیلم های تخیلی جهان است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ماجراجویی در جنگل

فیلم متروپلیس (Metropolis)

بهترین فیلم های علمی تخیلی فضایی

  • سال ساخت: 1927
  • امتیاز ای ام دی بی: 8.3
  • کارگردان: فریتز لانگ
  • بازیگران: آلفرد ابل، بریگیته هلم، گوستاو فرولیش، گریته برگر

متروپلیس یکی از فیلم های علمی تخیلی فانتزی بود، با کارت های عنوانش که نوید دنیایی «نه امروز، یا آینده» را می داد. مناظر آرت دکو و تصاویر چشمگیر آن از صنعت و فتنه از جهاتی بسیار مربوط به زمان خود است، اما کارگردان فریتز لانگ با قدرت مطلق داستان سرایی آن را از آن نگرانی ها رها کرد.

از بسیاری جهات، هر فیلم علمی تخیلی دیگری از آن زمان به بعد به متروپلیس بدهکار است. زیرا که بسیاری از فیلم های علمی تخیلی بعد از متروپلیس ساخته شدند و از خاطر ها فراموش شدند اما این فیلم نزدیک به یک قرن است که هنوز به عنوان یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی قدیمی و خاطره انگیز در خاطرها مانده است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم تاریخی جنگی پادشاهی

جنگ ستارگان (Star Wars: Episode IV – A)

فیلم های علمی تخیلی فضایی

  • سال ساخت: 1977
  • امتیاز ای ام دی بی: 8.6
  • کارگردان: جرج لوکاس
  • بازیگران: مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر، پیتر کوشینگ، الک گینس

فیلم Star Wars: Episode IV – A New Hope تا روز رونمایی یک فاجعه تضمین شده بود. کارگردان معروف جورج لوکاس برای جلوگیری از سقوط به هاوایی رفت. در عوض، به پدیده‌ای تبدیل شد که هیچ‌کس قبلاً آن را ندیده بود. و با وجود همه تأثیر غیرقابل تخمینی که در 45+ سال گذشته داشته است، در قلب یک فیلم شگفت‌انگیز باقی می‌ماند، زیرا گروهی از قهرمانان متخاصم با هم متحد می‌شوند.

لوکاس آن را بر اساس سریال‌های بی‌نظیر دهه 1930 الگوبرداری کرد، با جلوه‌های ویژه فراتر از هر چیزی که باستر کراب تصور می کرد این ترکیب درست در زمان مناسب به وجود آمد و یکی از مهمترین سنگ محک فرهنگی قرن بیستم را ایجاد کرد. امتیاز فیلم گواه این است که جنگ ستارگان نه یکی از بهترین فیلم های علمی تخلی بلکه یکی از بهترین فیلم های جهان است.

بیشتر بخوانید: ترسناک ترین فیلم جهان

ماتریکس (The Matrix)

برترین فیلم های علمی تخیلی ژنتیکی

  • سال ساخت: 1999
  • امتیاز ای ام دی بی: 8.7
  • کارگردان: واچوفسکی ها
  • بازیگران: کیانو ریوز لارنس فیشبرن کری-ان ماس هوگو ویوینگ جو پانتولیانو

ماتریکس، فیلمی که اگر در لیست بهترین فیلم های علمی تخیلی دنیا نبود باید به صحت و درستی آن شک می کردیم. بزرگترین دستاورد ماتریکس ممکن است عملی باشد همچنین یک جهان علمی تخیلی قانع‌کننده را نشان داد که در آن انسان‌ها در دنیای واقعیت مجازی که توسط ماشین‌هایی که اکنون بر آن‌ها حکومت می‌کنند، زندگی دروغینی دارند.

دنباله‌ها در بهترین حالت ظاهری متفاوت داشتند، اما قدرت نسخه اصلی بدون رقیب باقی مانده است. واچوفسکی ها که هر چهار فیلم را کارگردانی کردند هسته اصلی اخلاق خود را درکیانو ریوز و دوستانش یافتند. با فرار مردم به دنیای مجازی هر روز در دنیای مدرن، درس های ادراک و هویت آن بیش از هر زمان دیگری مناسب است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم سینمایی بقا در کوهستان

تلقین (Inception)

فیلم های علمی تخیلی ۲۰۲۳

  • سال ساخت: 2010
  • امتیاز ای ام دی بی: 8.8
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، کیلین مورفی، جوزف گوردون لویت، تام هاردی، مایکل کین

تلقین، فیلم علمی تخیلی شاهکار کریستوفر نولان است که به حق یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی جدید است.کریستوفر نولان نام خود را با فیلم های مفهومی بسیاری مانند یادگاری و بی خوابی به ثبت رساند. آنها از تله فیلم های هیجان انگیز ساده استفاده کردند تا به مفاهیم جذاب نگاه کنند. این روند در فیلم علمی تخیلی هیجانی Inception به اوج خود رسید، یک عروسک روسی تودرتوی فیلمی که چندین واقعیت را روی هم چیده است.

در ظاهر، مانند یک تصویر سرقت عمل کرد، زیرا لئوناردو دی کاپریو تیمی را به رویاهای یک مدیر عامل برد تا ایده ای را در مغز او بکارد. اما در حالی که خطرات فوری آشکار بود، جهان اطراف قهرمانان و تماشاگران تغییر کردند تا زمانی که هیچ کس نمی توانست کاملاً مطمئن شود که کدام واقعیت واقعی است. البته همه بخشی از برنامه نولان، تبدیل Inception به یکی از خاطره انگیزترین فیلم های رزومه او است.

بیشتر بخوانید: لیست فیلم های با امتیاز 9 به بالا در سایت Imdb

فیلم ترمیناتور 2 (Terminator 2)

فیلم های علمی تخیلی اکشن

  • سال ساخت: 1991
  • امتیاز ای ام دی بی: 8.6
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون، رابرت پاتریک

Terminator 2: Judgment Day دقیقاً به این دلیل تبدیل به یک فیلم علمی تخیلی کلاسیک شد که به جای کپی کردن دوباره همان طرح، نسخه اصلی را گسترش داد. در حالی که سارا کانر و پسر خردسالش سعی کردند جلوی آخرالزمانی را بگیرند که فقط آنها می‌توانستند ببینند، حلقه علت و معلولی فیلم اول را به گوش خود برگرداند.

شوارتزنگر دوباره صاحب هر فریم شد و T-800 شوم خود را به عنوان نجات دهنده بشریت دوباره اختراع کرد. او همان شخصیت را به گونه‌ای متفاوت بازی می‌کرد که اکنون این دو اجرا احساس می‌شود در هم تنیده شده‌اند، از دست دادن هر یک، دیگری را کم می‌کند. این دستاورد ممکن است هرگز تکراری نباشد. این فیلم علمی تخیلی هیجانی یکی از خاطره انگیز ترین فیلم های دهه 90 است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های جزیره ای جهان

بیگانه (Alien)

فیلم علمی تخیلی

  • سال ساخت: 1979
  • امتیاز ای ام دی بی: 8.5
  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: سیگورنی ویور، تام اسکریت، جان هرت، ایان هولم، هری دین استنتون

باز هم ریدلی اسکات با فیلم دیدنی بیگانه در لیست بهترین فیلم های تخیلی جایگاه دارد. این فیلم در ژانر علمی تخیلی  ترسناک ساخته شده که در آن خدمه یک فضاپیمای تجاری پس از بررسی یک انتقال ناشناخته با یک زندگی مرگبار مواجه می شوند.

اسکاتدر این فیلم یک دنیای آینده شگفت‌انگیز قابل قبول را اضافه کرد که از نگاه خدمه کشتی و برده‌های دیده می‌شود. اربابان شرکت آنها را در مواجهه با پتانسیل Xenomorph به عنوان یک سلاح قابل مصرف می دانستند و خدمه خود نیز بر اساس خطوط طبقاتی تقسیم می شدند. این امر فیلم را به چیزی بیش از یک چیلر تبدیل کرد و در نتیجه دنیایی شگفت‌انگیزی را باز کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های رزمی دنیا

مکس دیوانه: جاده خشم (Mad Max: Fury Road)

بهترین فیلم های علمی تخیلی جدید

  • سال ساخت: 2015
  • امتیاز ای ام دی بی: 8.1
  • کارگردان: جرج میلر
  • بازیگران: تام هاردی، شارلیز ترون، نیکولاس هولت، هیو کیز برن، رزی هانتینگتون وایتلی

نمایش همیشه نقش کلیدی در داستان های علمی تخیلی داشته است. جورج میلر استعداد منحصربه‌فردی در به جوش آوردن آن تا شدت حسی محض داشت، به‌ویژه با فیلم‌های مکس دیوانه‌اش که تقریبا به جلوه‌های بصری وابسته هستند. اما زمانی که کارگردان برای یک سواری دیگر به منطقه پسا آخرالزمانی بازگشت، هیچ کس برای تأثیر کامل Fury Road آماده نبود.

و چه سواری بود در حالی که مکس روانی، تام هاردی در مرکز توجه قرار داشت، گرمای واقعی از Furiosa شارلیز ترون ناشی می‌شد: به حرمسراهای فرمانده جنگ محلی و رو به رو شدن با ارتش غارتگر خود برای ایمن نگه داشتن آنها. این به اکشن یک گرایش کاملاً فمینیستی داد، که با صحت شگفت‌انگیزی در منظره فیلم تحت سلطه CGI ارائه شد.  این فیلم علمی تخیلی هیجانی یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی جدید است.

بیشتر بخوانید: فیلم های ترکی جدید ۲۰۲۳

سخن آخر؛ فیلم علمی تخیلی

در این مقاله با معرفی بهترین فیلم های علمی تخیلی جهان با شما بودیم و عی کردیم برترین فیلم های این ژانر دوست داشتنی را برای شما معرفی کنیم. نظر شما درباره فیلم های علمی تخیلی جیست؟ کدام فیلم علمی تخیلی میتواند در این عناوین جای بگیرد؟ با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید.

 

به این مقاله امتیاز دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا